úterý 17. dubna 2018

Kde uplatníte znalosti ze ZSV aneb hrdinové s psychickými problémy


Zdravím, plamínci! Dneska jsem tu s tematickým článkem. To jsem tak seděla před knihovničkou (prokrastinace) a přemýšlela, o čem to vlastně všechno je, a uvědomila jsem si, kolik knížek se zabývá psychikou, ještě více psychickými nemocemi. Protože je to téma zajímavé a poslední dobou také dosti časté, rozhodla jsem se vytáhnout pár ukázkových děl, která tyto nemoce rozebírají.

Vím, že to není téma pro každého. Níže zmíněné Všechny malé zázraky jsem taky začala číst v mizerné náladě, takže si dokážete představit, že mi pak bylo ještě hůř. Ale sama si stojím za tím, že o těchto problémech by se mělo vědět. A prostě se ráda babrám v psychice hrdinů, taková ta psychoanalýza à la Adelle, takže pokud máte taky rádi postavy s temnější minulostí, myslí a vším tím dalším, díla níže rozhodně stojí za zkoušku.

Výsledek obrázku pro alice oseman nick and charlieSolitaire + Nick and Charlie

Jako první si vezmu do parády nepříliš známé dílo Solitaire. Hlavní hrdinka, Tori, je označována jako maniodepresivní psychopat, ale tuhle knihu jsem četla už pěkně dávno a upřímně, potřebovala bych rereading, abych o ní mohla mluvit. Ale to není žádná překážka - nedávno jsem k ní četla novelu Nick and Charlie, kde je hlavním hrdinou Toriin mladší bratr Charlie. A ten je anorektik.
Takoví hrdinové nejsou zase tak častí, holt už jsem narazila na pár knih, které se zabývaly spíš bulimií. Není to příjemné téma na čtení, to rozhodně ne, a abych se přiznala, tomuhle typu se spíš vyhýbám. Charlie byl v Solitare zkrátka vedlejší postava, kdy mě ale autorka dokázala přesvědčit. (Za ty čtyři roky, než jsem se dostala k té novele, jsem to samozřejmě zapomněla.)
Jak říká moje učitelka ZSV - „Nemyslete si, že touto nemocí trpí jen holky, je to u nich častější, ale anorexie se vyskytuje i chlapců - no ale anorektičky..." Charlie je skvělá postava, kterého máte v jednom kuse chuť obejmout, a za mě to Oseman podala dobře.

Výsledek obrázku pro john green turtles all the way down Turtles All the Way Down

Aza má obsedantně kompulzivní poruchu. Nevím, jak vy, ale co se OCD týče, poslední dobou na to narážím pořád. Nějaký trend, zřejmě... Ale což, jak jsem už zmiňovala v odstavci výše, ve starší literatuře na to narazíte jen stěží.
Green si umí pohrát se slovy. Ať už ho máte rádi nebo ne, tohle mu prostě musíte uznat. Aze všechny ty pocity věříte. Její pomalé šílenství je vypsané opravdu dobře - a co víc, není tu žádný pohádkově přeslazený vyřešení. Psychické nemoci prostě většinou konec nemají. Což ostatně není všechno; tou nemocí zdaleka nejvíc netrpí ona nemocná osoba, ale její blízcí. I to Želvy parádně vystihly. Právě vychází v češtině, za mě rozhodně tip na Svět knihy.

Výsledek obrázku pro vÅ¡echny malé zázrakyVšechny malé zázraky

Ty jsem nemohla vynechat... Všechny malé zázraky bývají nejčastějším příkladem, když si někde vyhledáte tag „psychické nemoci", a to nejspíš z toho důvodu, že hlavní hrdina trpí maniodepresí. Což nevidíte už skoro vůbec. Jedna z nejtěžších psychických poruch vůbec, chce to odvahu na to něco napsat - a už kdysi v recenzi jste si mohli počíst, jak perfektně to Niven vystihla. Před touto autorkou opravdu smekám; pokud si někde najedete na to, jak se projevuje bipolární porucha, Finch splňuje všechno, a co víc, psala to z vlastní zkušenosti.

Výsledek obrázku pro nyrae dawn turn the world upside downTurn The World Upside Down

A na tohle taky nedám dopustit; pokud chcete mišmaš (to měkký i mě tam fakt irituje) všeho zmíněného i nezmíněného a čtete v angličtině, dejte šanci Turn the World Upside Down. Hlavní hrdina je agresor a celý děj se odehrává v jakémsi druhu polepšovny, kde přichází do styku s úzkostí, depresí, anorexií a bůhví čím ještě. I přesto to ale autorka napsala opravdu dobře, i postup, jak se se svými problémy vypořádávají.


Samozřejmě je tu hafo knih s hrdiny trpící depresí nebo úzkostí, to je teď pomalu v každé druhé knize, a kdybych měla vybírat příklady, trvalo by mi hodně dlouho. ...ale když už, tak už; úzkosti se dočkáte i v knize Muffin a čaj (vím, pořád to všude strašně vyzdvihuju, a ano, mám k tomu důvody) nebo sérii Jsem roztříštěná (podobný případ). S depresemi taky nepůjdu do podrobností, ale dost je to vidět v posledních dílech série The Game od Emmy Hart.

A ať to ukončím trochu veseleji; v červnu jde do českých kin Love, Simon, který už tedy ve světě běží, ale knižní předloha už u Yoli dávno vyšla - Probuzení Simona Spiera. Je to vtipný a strašně sladký, mé finální doporučení je jasné. ;)

Četli jste výše zmíněné? Máte nějaké doporučení, které si mám na takovýto list přidat? :) (A kdo jde se mnou na Love, Simon? :D)

8 komentářů:

  1. Ze zmíněných knih jsem četla jen Všechny malé zázraky, které se mi moc líbili. Ohledně Love, Simone, film bych ráda viděla, ale nejdřív si ještě rychle musím přečíst knihu. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kniha je naprostá dokonalost ♥ Až se bojím, co všechno z ní vynechají :D

      Vymazat
  2. Nečetla jsem ani jednu zmíněnou knihu ale na Všechny malé zázraky a Turtles all the way down pročítám recenze a rozmýšlím, jestli si je přečtu :-) Jinak jsou to opravdu zajímavé typy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě, obě jsou super! Obzvlášť Všechny malé zázraky pro mě byly velký zážitek.

      Vymazat
  3. Skvělý článek :) Z těchto knih jsem zatím ani jednu nečetla, ale chystám se na Všechny malé zázraky a možná se odhodlám i na Želvy :) Ale na pár knih s touto tématikou už jsem narazila. Vlastně jich vychází docela dost :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :) To jo, a je to dobře. Želvy jsou super, rozhodně doporučuju :))

      Vymazat
  4. Psychologie mně dost zajímá. Sice ji přímo nestuduju, ale hodně s mým oborem souvisí! Žádnou ze zmiňovaných knížek jsem nečetla, ale zaujala mně 1. a 3. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsme na tom stejně, s mým oborem bude taky hodně souviset :) Rozhodně doporučuju, jsou to nádherné příběhy :)

      Vymazat

Děkuji za každý komentář! ♥