pátek 30. prosince 2016

Recenze: Harry Potter a prokleté dítě

Harry Potter a prokleté dítě (Harry Potter, #8)
Počet stran: 424
Série: Harry Potter, 8
Překlad: Petr Eliáš
Nakladatelství: Albatros, 2016
Originální název: Harry Potter and the Cursed Child
Hodnocení Goodreads: 3.8 (z 269 343 hodnocení)
Anotace:
Harry Potter And The Cursed Child, chystaná divadelní hra Jacka Thornea založená na novém příběhu J. K. Rowlingové, Johna Tiffanyho a Jacka Thornea, je prvním oficiálním potterovským příběhem na divadelních prknech. Odehrává se devatenáct let po posledním příběhu ze série o Harrym Potterovi. Světová premiéra je naplánována na 30. července 2016 a proběhne v londýnském West Endu. Harry Potter to nikdy neměl snadné a teď, jako přepracovaný zaměstnanec Ministerstva kouzel, manžel a otec tří školáků, to má ještě těžší. Potýká se s minulostí, která nechce zůstat tam, kam patří, a jeho nejmladší syn Albus se mezitím musí prát s tíhou rodinného dědictví, o které nikdy nestál. Minulost a současnost se čím dál hrozivěji prolínají a otec i syn zjišťují nepříjemnou pravdu: temnota někdy vyvěrá z nečekaných míst. Bestsellerová série o Harrym Potterovi vycházela mezi lety 1997 a 2007. Po celém světě se prodalo přes 450 milionů výtisků, série byla přeložena do 79 jazyků a vzniklo podle ní osm úspěšných velkofilmů. Rowlingová napsala také tři doprovodné tituly na pomoc charitativním organizacím: Famfrpál v průběhu věků, Fantastická zvířata a kde je najít a Bajky barda Beedleho.

Když přišla poslední premiéra Relikvií smrti, části dvě, v roce 2011, spousta z nás to obrečelo. Konec knižní série jsme už zažili, přišel i ten filmový, trochu nás navnadila Fantastická zvířata, ale někomu to zjevně stále nebylo dost. Vzniklo divadlo. O tom, o čem píše polovina fandomu fanfikce - o devatenáct let později.

Taky jsem byla strašně natěšená. Který Potterhead by nebyl? Já se teda přiznám, Albus se vyskytl v pár mých vlastních fanfikcích (a radši nebudu říkat s kým v páru), a když to byl hlavní hrdina, prostě to bylo něco! Divadelní obsazení se mi vůbec nelíbilo, a bylo mi úplně fuk, že to vyjde jenom ve scénářové podobě - prostě to je nutnost.
Nadšení trochu padalo s tím, jak to vyšlo a začaly se mísit názory. K pár z nich se tady vyjádřím a třeba i přikloním, ale předně, o čem to vlastně bylo.
Divadelní Potterovi. Je strašná škoda,
jak málo prostoru dostaly všechny
ostatní děti nové generace.

Harry Potter už dávno není mládenec a stará se o svoje tři děti, které studují v Bradavicích. Vztah mu ovšem kolísá s prostředním Albem Severem. V ničem si nerozumí, nedokážou se shodnout, neustále se hádají. A ani jeden si to moc nechce přiznat, ale chtěli by to změnit. Hlavní zápletkou je vlastně cestování časem, protože obraceče času jsou zakázané a to by nebyla potterovská krev, kdyby snad pravidla platila.
Tak tady rovnou hodím zápor. Harry a být špatným otcem? To si autoři vážně nemohli vybrat něco jiného? Harry nemůže být špatným otcem. Sám moc dobře ví, jaké to je vyrůstat bez rodičů a s těmi, kteří ho nemají rádi, takže by spíš chtěl, aby nic z toho jeho děti nezažily, ne? Tohle mi moc nesedělo.

Tak nějak pořád přemýšlím, jestli z toho spíš neudělat názorovku, ale pokusím se ty svoje pocity nějak vměstnat do snad smysluplných odstavců.
Co se týče postav, nějak velký problém jsem s nimi neměla. Autoři to měli padesát na padesát - polovina knihy je z pohledu Alba a Scorpia Malfoye, což jsou postavy, které nikdo nezná, takže z nich mohli udělat vlastně cokoli. A pak ta druhá, kde je golden trio a všichni z knížek, tam to pokulhávalo. Štval mě Harry. Štval mě Ron i Hermiona. Dracovi jsem taky spoustu věcí nebaštila, ale všechno to vynahrazovaly jejich děti. Albus a Scorpius jsou totiž fakt skvělí hrdinové, hotoví adepti na nové vypořádání se se zlem. Kdyby se k nim měla přifařit třeba Rose Weasleyová a založili by nové golden trio, docela bych si na to i vsadila. Navíc Scorpius je vážně zlatíčko. ♥


Už jsem zmínila, že podstatnou věcí je obraceč času. Když byly tak nebezpečné, to nikdo Albovi nevysvětlil, proč jsou nebezpečné? Skutečně je o tom nikdo nepoučil? Jakože, v každé průměrné sci-fi je už na začátku jasné varování, že s časem není radno si zahrávat a nemůže se nic měnit. Albus asi scifíčka nečte. Pro vyhledávače fanfikcí to bude přímo pastva pro oči, protože nám autoři dají na talíř několik možností, jak by skončil svět, kdyby se stalo tohle a ono. Což je sice velmi zajímavé, ale už jsem o tom někde četla... trošku mě vadilo to přílišné zavánění fanfikcemi. Nápadů je spousta, rozhodně to autoři fanfikcí nevyčerpali všechno, a mohlo se přijít na víc než na to, co tam udělali... obzvlášť jeden pairing mě fakt naštval. Víc ve spoilerové části.

Děj plyne rychle - nejen díky tomu, že to je scénář, ale navíc je to napsané fakt dobře. Zatraceně dobře. Přečtete to během jednoho odpoledne, zvládla jsem to i já, a to fakt nějaký rychlík nejsem. Je tam vecpáno několik vtipů, že se zasmějete, a tím si nahrávám dál - Potterheadi poznají, které scény jsou od Rowling. Určitě. Ční to z toho na sto honů. Byly tam chvilky, kdy jsem se usmála a řekla si: „Jo, tak tohle je Rowling, co znám." Ty repliky prostě vyzněly tak, jak by je řekli v předchozích dílech. Což bylo navýsost boží.

Přiznám se, že jsem si to chtěla vychutnávat a trochu si to užívat, když to je další Potter, ale prostě to nešlo. Po dočtení jsem z toho byla nadšená. I když je tam strašně moc nedostatků, svým způsobem mě to stejně okouzlilo. V určitých pasážích tam jsou i poznámky přímo k divadlu, takže si můžete představovat, co se zrovna děje na jevišti, a to má taky svoje kouzlo. Spousta lidí to zavrhla kvůli formě scénáře, ale mně se to svým způsobem líbilo. I když bych to radši uvítala v normální formě, protože to by bylo ještě božejší.

A ještě něco k překladu, to  aby jste vám neodpustím :D


SPOILER SPOILER SPOILER SPOILER SPOILER SPOILER
Tak, snad jsem vás vyhnala dost. :D Prostě to musím někde vytroubit, takže co si o tom se mnou chcete pokecat, klidně čtěte dál. Vy ostatní huš pryč! Ať vám nekazím zážitek.
Prvně se vyjádřím k Cedrikovi. Vím, že jsme ho nedostali na nějak dlouhou dobu, když se o něm v knihách mluví dva díly a ve filmu jen jeden. Ale i tak jsme snad i my, co jim do hlavy nevidíme přes autorská pera, jasně poznali, že je dobrý. Přidá se ke Smrtijedům, protože ho ztrapnili? Vážně? To se mi zdálo trochu přehnané.
Dvě Ginny, whoo.
A teď ten pár, nad kterým jsem valila bulvy a zůstala na to hledět jak zjara - Voldemort a Bellatrix. EHM EHM. Neříkám, že bych Voldymu nepřála nehynoucí lásku, ale je to Pán zla! Ten doprčic nestíhal mít romantické chvilky po večerech! A Voldytrix je prostě pár vytažený z fanfikce, to si u mě autoři stoprocentně udělali křížek. Kdyby to bylo jeho dítě z doby, kdy byl normálním člověkem, tedy předtím, než zabil Potterovy, tak bych to skousla, ale oni tam prostě hodí Bellatrix... byla mu oddaná, nejvíc ze všech Smrtijedů, ale rozhodně nevypadala na to, že by mu udělala dítě, ne? Prostě mi to nesedělo, asi tak.
A Snape, Snape, Severus Snape, Dumbledore, byla jsem tak ráda, že se objevil, ale stejně... jsem asi nepochopila jeho roli. Když jsem se snažila představit si Rickmana, jak to říká, nevím, nezdálo se mi, že tam byl Snape, spíš že to byl někdo jiný. Ale co, bylo to zajímavé. Což byl vlastně další fanfikční prvek, co by se dělo, kdyby se stalo tohle a tohle. Pár světů navíc jako ochutnávka, ale přiznám se, že jsem měla docela nervy :D
A na závěr nějaký klad - Scorpius a Hermiona, to byla naprosto luxusní scéna! Pořád nevím, jak se v synovi Draca Malfoye vzalo něco takového, ale ta jejich scéna s Ronovou příhodnou poznámkou byla naprosto boží.
KONEC SPOILERŮ

Harry Potter and the Cursed ChildVlastně jsem tu jen shrnula nedostatky, co? Asi přišel čas to vynachválit, než mi ten článek zabere délku celé té jedné fanfikce (u Merlinových vousů, tak dlouhou vykecávačku jsem snad ještě nenapsala). Pořád tam je cítit ta Rowling. A pořád to je místy ten starý Potter, kterého milujeme. I když jsem do toho šla s obrovským očekáváním, nějak jsem dostala, co jsem chtěla, a jsem spokojená. Na pět hvězdiček to dát nemůžu, protože to je fakt síla očekávání a porovnávat to takhle s předchozími díly rozhodně nejde. Čtyři jsou podle mě ideální.

Taky jste si tak zamilovali Scorpia? Líbilo, nelíbilo? Nebo to taky kvůli scénářové formě nechcete číst? :)

4 komentáře:

  1. Z té recenze nejsem úplně moudrá :D Na jednu stranu mi přijde, že to vychvaluješ do nebe a na druhou, že jsi ze spousty věcí zhnusená a otrávená a nelíbí se ti. Rozporuplnost chápu, její podání mi přijde krapet chaotičtější.
    nicméně, já to číst nebudu. Tohle je prostě natahování vyžvýkané žvýkačky a Harry Potter a jeho svět má zůstat takový, jaký byl a tímhle si podle mě akorát zesměšňuje a znehodnocuje sám sebe =(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono to bude asi něco mezi tím :D Protože se mi to fakt líbilo, ale spousta věcí zase ne :D Říkám, měla jsem z toho udělat vykecávačku :D Do normálního HP světa to má daleko, no... tak nějak chápu, proč to lidi nechtějí číst :)

      Vymazat
  2. Mne by sa hrozne páčilo, keby Rowlingová z tohto sveta napísala ešte niečo, ale táto kniha ma už pri prvej zmienke odrádzala :/ Možno keby som si pozrela divadelnú hru tak by to bolo iné, ale knihe asi šancu nedám... čítala som rôzne recenzie a tak sa neviem rozhodnúť :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem z toho byla nesvá, názory se různí, ale ten vlastní je nejlepší, víš co :D Za zkoušku to rozhodně stojí :)

      Vymazat

Děkuji za každý komentář! ♥