Recenze: Mechanický anděl

Počet stran: 368
Série: Pekelné stroje, 1
Překlad: Lenka Faltejsková
Nakladatelství: Yoli, 2015
Originální název: The Clockwork Angel
Hodnocení Goodreads: 4.34 (z 538 480 hodnocení)
Poté, co osiřelé Tesse Grayové zemře teta, která se o ni starala, vyplouvá dívka v dubnu roku 1878 z New Yorku do Londýna za svým bratrem Nathanielem. V přístavu na ni však nečeká Nate, nýbrž prapodivná dvojice žen, jimž se přezdívá Temné sestry. Uvězní ji v jejich domě a připravují ji pro záhadného Magistra, který ji chce získat. Při nezdařeném útěku Tessa zraní jednu ze služebných, ze které se vyklube podivná mechanická bytost. Záchrana přijde z nečekané strany – v Temném domě se objeví Will Herondale, jeden z lovců stínů…

Jsou knižní klasiky jednadvacátého století, které prostě zná každý - počínaje Harrym Potterem a konče Hunger Games. Mezitím jsou i Nástroje smrti s opěvovaným Jacem. Ty jsem zvládla dva díly, abych si řekla, že to vlastně čtu jen kvůli Malekovi, ale jakmile přišlo na další autorčinu sérii, rozhodla jsem se jí dát šanci.
A prý je to názor nepopulární, leč pravdivý - Pekelné stroje si mě rozhodně získaly víc než Nástroje smrti. Čím?

I v nesmyslech se někdy skrývá smysl, pokud jste ochotná ho hledat.

Vraťme se o pár století dříve do viktoriánského Londýna. Tessa Gray přijíždí z Ameriky za svým bratrem, aby zjistila, že ho vězní Temné sestry, a aby jej zachránila, musí plnit přání oněch sester. Což znamená odhalit svou magickou schopnost a naučit se ji používat - brát na sebe podobu cizích lidí. Přes všechny tyto pletky se nakonec dostává do styku i s lovci stínů, kteří by jí mohli být dost nápomocní.

Psát historické knihy je neskutečně těžká záležitost. Je třeba to hned ujasnit, jestli si tu minulost upravujete podle své vůle, nebo zda se skutečně hodláte držet toho, co bylo napsáno. A viktoriánský Londýn, jedno z největších lákadel Pekelných strojů, už může být sporný. Autorka se ale vyžívala v popisech okolí, kudy kdo běžel, a na konci můžete najít i její objasnění, jak si pozjišťovala tehdejší mapu Londýna, což jen přidává body navíc. Miluju historii, takže když zasadila příběh do téhle doby, jednu hvězdičku u mě minimálně měla.
Co se charakterů týče, měla jsem strach, aby nebyly jak přes kopírák s Mortal Instruments. Tessa mi chvílemi Clary neskutečně připomínala, to ano, a když už na to dojde, Will tu taky trochu zastává roli Jace, ale jinak je tu podobnost naprosto minimální. Jsem ráda, že se to autorce povedlo, je spousta autorů, jejichž postavy by mohly být dvojčata. Dočkáte se tu i proslulého Magnuse Banea, který mě místy neskutečně štval (v dobrém, samozřejmě), ale projevil se zkrátka jako ten typický Magnus. A sice tu žádný viditelný milostný trojúhelník není, ale stejně pořád nevím, zda se víc přikláním k Willovi, nebo k Jemovi. (Nebo k oběma spolu. Jejich přestřelky tu knihu prostě živily.)
A co mě pobavilo nejvíc, tak ta minulost - vidíte různé osobnosti rodu Lightwoodů nebo Waylandů, všechno tak krásně nadbíhá Nástrojům smrti. Spojitostí mezi různými knihami od stejných autorů by mělo být víc.

Trpělivost je ctnost.

Výsledek obrázku pro mortal instruments tattooU Nástrojů smrti jsem měla hrozný problém se začíst. Štvalo mě tam de facto všechno a možná se na tom podílel i překlad, to netuším, ale jakmile jsem začala s Mechanickým andělem, najednou nešlo přestat. Styl psaní mi přišel strašně čtivý a jakmile došlo na akci - a že jich u bylo hodně -, stránky zkrátka ubíhaly jedna báseň. Což je pro mě nečekané a milé překvapení, protože až tolik jsem od toho vážně neočekávala. Bylo to vtipnější, o dost vtipnější, napínavější a chvílemi i trochu romantičtější, byť při těchto scénách jsem si chtěla rvát vlasy.
V Mechanickém andělovi je samozřejmě krapet těch detektivek, když se pátrá po Tessině bratru a další případy. Až do konce jsem netušila, kdo za tím stojí - moje tipy se střídaly jeden za druhým a vážně jsem si nebyla jistá, kdo se za tím vším skrývá. Autorka to zastřela naprosto perfektně, a to se taky nepovede každému.

Pokud máte rádi svět lovců stínů (a samozřejmě historickou Anglii), vřele vám sérii Pekelné stroje doporučuju. Bylo to moje první setkání se steampunkem a jsem nadmíru spokojená.
Jste spíše zastánci Nástrojů smrti, nebo Pekelných strojů? A oblíbili jste si spíš Willa, nebo Jema? :)